In de meeste gevallen stuur jij jouw sollicitatie via de mail naar jouw potentiële werkgever. Je hebt je best gedaan voor een goed uitziende CV en wilt natuurlijk een goede eerste indruk via de mail geven. Bedenk wel dat jouw potentiële werkgever misschien wel tientallen, of zelfs honderden, soortgelijke mails ontvangt. Jouw sollicitatie per mail moet daarom uniek, duidelijk en opvallend zijn. Maar hoe doe je dit nu?
Wij hebben enkele tips verzameld om jouw sollicitatie per mail zo goed mogelijk te doen. Lees ze hier.
Sollicitatie per mail: handige tips
We zetten de tips voor een goede sollicitatie per mail voor je op een rij.
- Zorg voor een sterke openingszin.
- Gebruik maximaal drie alinea’s waarin je uitlegt waarom je aan de vacature eisen voldoet en wat je zo aanspreekt in de vacature.
- Zorg voor een pakkende afsluiting die de recruiter of jouw potentiële werkgever aanmoedigt om contact met jou op te nemen.
- Mail naar een specifieke persoon. Mail niet naar het algemene mailadres van het bedrijf. Vaak vermelden vacatures naar wie je je sollicitatiemail moet versturen, maar als dit niet het geval is, dan doe je er goed aan om te achterhalen wie jouw brief zal lezen. Dit kun je doen door het bedrijf even te bellen. Zo ben je zeker dat jouw mail goed terechtkomt.
- Geef in de onderwerpregel aan om welke functie het gaat. Geef een goede en duidelijke benaming van je mail en de functie waar je op solliciteert.
- Val met de deur in huis.
- Plak je volledige motivatiebrief in de e-mail zelf, zodat een begeleidende tekst overbodig wordt. Let wel op dat de opmaak niet verloren gaat bij het kopiëren.
- Voeg je cv (en portfolio) toe in bijlage.
- Voeg een link naar je LinkedInprofiel toe.
- Zorg voor een goede aanspreking (beste of geachte, niet ‘hoi’).
- Gebruik een professioneel e-mailadres. Gebruik je naam of een zakelijk e-mailadres en geen emailadres die je aan hebt gemaakt toen je 12 jaar was (ponybloempje12 @ live.nl).
Met deze punten verzend jij straks de beste sollicitatie per mail naar jouw potentiële werkgever!