Gids om de meest effectieve motivatiebrief te schrijven
Een motivatiebrief biedt jou de kans om je te onderscheiden. Slechts een cv is tegenwoordig niet meer voldoende. Een CV geeft met name inzichten in vaardigheden en werkervaring, maar een persoonlijke verhaal of het toelichten van jouw interesse is cruciaal. Werkgevers zijn veel meer op zoek naar de persoon achter de cv. Ze willen weten waarom juist jij zo geschikt bent voor de baan waarop je solliciteert. Een motivatiebrief is het middel waarmee je dit moet doen.
Het probleem is dan dat niet veel mensen weten wat ze er precies in moeten schrijven. Want ook een motivatiebrief is niet direct uniek. Veel dooddoeners en algemeenheden gaan een werkgever nog steeds niet overtuigen. Jouw motivatiebrief moet eruit springen. Tussen een verzameling aan ingestuurde brieven, moet jouw brief op een betere manier anders zijn. Zodanig, dat deze bij de werkgever in het oog springt.
Om dit voor elkaar te krijgen, zijn er een aantal tips waar je rekening mee kunt houden. Aan de hand van deze tips zorg je ervoor dat je motivatiebrief alles bevat om je doel te bereiken:
Stap 1: Vertel wie je bent
Een voor de hand liggend, maar tegelijkertijd essentieel onderdeel van een effectieve motivatiebrief is dat je vertelt wie je bent. Doe dit door kort te vertellen over bijvoorbeeld je opleiding en je werkervaring. Hou dit stuk kort maar krachtig. Twee of drie zinnen zijn voldoende. Ze moeten een eerste indruk geven, die direct voor enkele vinkjes bij de werkgever zorgt. Je voldoet direct aan een paar benodigde eisen.
Stap 2: Laat weten wat je bereikt hebt
Het is krachtig om vrij snel al te laten weten wat je tot dusver hebt bereikt in het leven. Een potentiële werkgever weet dan direct wat het aan je heeft. Ze weten wat je kan en wat je in het verleden al hebt bewezen. Dit maakt de keuze voor hen een stuk gemakkelijker. Het liefst gaat het dan om punten die relevant zijn met betrekking tot het bedrijf. Wanneer je bijvoorbeeld voor een salesfunctie solliciteert, heeft het veel waarde om aan te geven hoeveel je in het verleden van een bepaald product wist te verkopen.
Stap 3: Maak het persoonlijk
Een effectieve manier om de aandacht te pakken van de lezer, is door het extra persoonlijk te maken. Bijvoorbeeld door middel van een anekdote die relevant is met betrekking tot het bedrijf. Heb je bijvoorbeeld een cursus gevolgd die perfect aansluit op wat het bedrijf zoekt? Vertel dan hoe je de cursus vond, wat je aantrekt aan het onderwerp en hoe je niet kan wachten om de kennis toe te passen.
Stap 4: Benadruk relevante persoonlijke eigenschappen
Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat bedrijven vragen om een lijst aan persoonlijke eigenschappen waar de ideale kandidaat aan moet voldoen. Je moet bijvoorbeeld doelgericht, communicatief sterk, zorgvuldig en zelfstandig zijn. Je doet er goed aan om niet gewoon te stellen dat je doelgericht, communicatief sterk, zorgvuldig en zelfstandig bent. Dat komt niet heel geloofwaardig over. Bovendien zegt iedereen dat waarschijnlijk al in de motivatiebrief. Probeer aan de hand van voorbeelden in je leven te benadrukken dat je deze persoonlijke eigenschappen bezit. Bijvoorbeeld een situatie waarin je in een team werkte en wat je erg goed afging. Of een persoonlijk doel dat je hebt gesteld en dat je vervolgens ook wist te bereiken.
Stap 5: Ben enthousiast en overtuigend
Uit je motivatiebrief moet blijken dat je niets liever wilt dan de baan waar je voor solliciteert. Het enthousiasme en de overtuigingskracht moeten echt van het scherm af springen. Let wel op dat je het niet te bont maakt. Daar prikken werkgevers ook weer doorheen. Zorg ervoor dat het zo geloofwaardig mogelijk overkomt. De werkgever moet het idee krijgen dat je daadwerkelijk nog liever gisteren dan vandaag begint met je nieuwe baan.
Stap 6: Geef aan wie je al kent
Je sociale netwerk is alles. Hoe meer mensen je al kent bij het bedrijf waarbij je solliciteert, hoe meer waarde het voor je heeft. Geef aan wie je kent en waarvan. De recruiters gaan dan vaak persoonlijk navraag doen bij die personen. Zij kunnen je op een hele positieve manier introduceren. Recruiters hechten namelijk veel waarde aan de mening van het personeel binnen hetzelfde bedrijf. Zeker wanneer je mensen kent met een relatief hoge functie, kan dit goed nieuws voor je betekenen.
Stap 7: Laat weten wat je wil bereiken
Werkgevers hechten veel waarde aan potentiële werknemers die ambitie tonen. Mensen met ambitie komen vaak ver en hebben echte doelen voor ogen. Een bedrijf onttrekt veel waarde aan dit soort personen. Laat dus direct weten dat jij zo’n persoon bent. Geef bijvoorbeeld enkele relevante doelen op die jij jezelf in de toekomst ziet bereiken.
Idealiter geef je een combinatie van wat je al bereikt hebt en wat je nog wilt bereiken. Het aangeven van wat je al bereikt hebt, geeft dat wat je nog wil bereiken meer geloofwaardigheid. Het is immers een positieve indicatie dat je doet wat je zegt. Bovendien toont het aan dat je oog voor de toekomst hebt. Je hebt een plan.
Een motivatiebrief schrijven
Probeer de bovenstaande punten te verwerken in een motivatiebrief. Het hoeft niet in één keer helemaal perfect te zijn. Bijna iedereen schaaft een eerste versie hier en daar bij en voegt enkele verbeteringen toe. Wanneer je denkt dat je een goede versie hebt, kun je deze aan een vriend of familielid voorleggen. Dit geeft nog een extra feedbackmomentje, waarin je nog wat laatste wijzigingen kunt maken. Stuur de motivatiebrief dan pas op naar je potentiële nieuwe werkgever.