1) Neem het initiatief
Wacht niet totdat er vacatures worden geplaatst! Een groot deel van de vacatures nooit worden gepubliceerd, en de vacatures die openbaar worden gepubliceerd kunnen honderden sollicitanten aantrekken, dus je moet manieren vinden om de concurrentie voor te zijn. Maak een lijst van bedrijven die de betereffende posities zou kunnen hebben waarop jij wilt solliciteren en stuur je CV met een begeleidende brief rechtstreeks naar de HR-manager, P&O of een andere senior contact. Dit is slechts de eerste stap, dus laat je zelf niet ontmoedigen als je geen reactie of een bericht krijgt. Controleer of het bedrijf een blog, LinkedIn, Twitter profiel, Facebook pagina of ander media kanaal heeft op de website waar je de laatste ontwikkelingen kunt volgen, zoals financiële resultaten of nieuwe klanten en partnerships - die erop kunnen wijzen dat het bedrijf aan het werven is. Gebruik deze aankondigingen als kansen om weer in contact te komen en laten zien dat je oprecht geïnteresseerd in de organisatie.
2) Wees anders
Denk na over manieren wanneer waarop jij jezelf kan onderscheiden van de massa. Gebruik actuele gebeurtenissen in jouw voordeel: bijvoorbeeld met Pasen kan je jouw CV en motivatiebrief opsturen met een chocolade ei. Dit zal zeker de aandacht trekken van werkgevers en kan je een voorzet geven wanneer er een vacature vrij komt. Het doel is om een voet tussen de deur te krijgen en worden uitgenodigd voor een gesprek, dit is vaak het moeilijkste deel.
3) Maak je gebruik van je netwerk
Er is geen twijfel over de waarde van netwerken als je op jacht naar die ongrijpbare droombaan. Dit betekent niet dat je moet elke zakelijke evenement hoeft bij te wonen. Wat je wel zou moeten doen is ervoor te zorgen dat alle relevante contacten weten dat je beschikbaar bent en waar uw sterke punten liggen. Dit kunnen voormalige collega's , ex klanten, collega-leden van clubs en verenigingen, uw familie, vrienden, kennissen zijn.
4) Update je online profile
Afhankelijk van het soort werk dat u zoekt, is er een goede kans dat een potentiële werkgever het internet zal gebruiken om te beoordelen of je een geschikte kandidaatbent. Om die reden is het de moeite waard uw eigen zoektocht te beginnen en te zien wat omhoog komt. Het is misschien een beetje vreemd om jezelf Googelen, maar in dit digitale tijdperk is het een vergissing om de impact te negeren van jouw online reputatie .De resultaten van een persoonlijke Google-zoekopdracht kunnen soms verrassend zijn en kan de activiteit van socialmedia zoals Linkedin,Twitter of FaceBook jouw persoonlijkheid en gewoonten onthullen.
"Probeer de eerste en beste bron van informatie over jezelf te zijn", zegt Antony Mayfield, auteur van 'Me and My Shadow Web. Zorg ervoor dat je een persoonlijke website of blog maakt met je werkervaring dat je hebt opgedaan." Dit soort activiteiten zal ervoor zorgen dat u makkelijker gevonden kan worden door werkgevers in Google. Dit is ook een kans om uw netwerk van contacten uit te breiden. "Als je nuttige informatie deelt en actief bent op jouw sociale netwerken, zal dit laten zien waar je in staat bent om een potentiële werknemer te zijn,"
5) Doelgerichte cv
Je moet je cv aanpassen op de baan. Het is niet alleen je sollicitatiebrief. Door een gerichte cv zal je meer kans maken om door een werkgever aandacht te krijgen. Je hoeft niet al jouw ervaring op je cv op te nemen, wel recente en relevante ervaring is belangrijk. Zorg dat je opleidingen /cursussen plaats die relevant zijn voor de functie. Een video pitch op je cv kan wonderen doen, geef aan waarom jij een meerwaarde bent voor de functie en waarom jij denkt dat je goed past in het bedrijf.