CareerBuilder heeft ruim 2000 personeelsmanagers, werkgevers en HR-professionals in Amerika gevraagd wat de meest memorabele methodes kandidaten hebben gebruikt om zichzelf te onderscheiden van de concurrentie.
Een werkgever zei dat ze het meest onder de indruk was van een sollicitant die een muzikaal nummer uitvoerde, met de reden waarom hij de beste kandidaat was. Een ander kandidaat vroeg om te worden geïnterviewd in het spaans zodat hij zijn taalvaardigheid kon demonstreren.
Andere creatieve technieken, echter niet zo goed werkt. Bijvoorbeeld, een werkgever zeiden dat ze waren niet onder de indruk van een kandidaat die een backflip demostreerde tijdens het interview. Een ander kwam in een clownspak en dit werkte averechts.
5 creatieve technieken die hebben gewerkt:
1. Kandidaat gaf een CV op een chocoladereep.
2. Kandidaat bewerkte haar motivatiebrief tot een uitnodiging (vergelijkbaar met een trouwkaart) .
3. Kandidaat klom op een ( kappotte) dak van de werkgever en repareerde deze.
4. De kandidaat stelde zich vrijwillig op om te helpen met het kopiëren, toen hij zag dat de assistent te druk kreeg.
5. Kandidaat stuurde een sollicitatiebrief en motivatiebrief in een fles.
5 creatieve technieken die NIET bleken te werken:
1. Kandidaat stuurde een fruitmand aan huisadres van de werkgever, deze had de werkgever niet vrijgegeven.
2. Kandidaat ging een tarot kaarten lezen van de werkgever.
3. Kandidaat plaatste een timer op de bureau van de werkgever en vertelde dat hij in 3 minuten zou verklaren waarom hij de perfecte kandidaat was.
4. Kandidaat begon striptease te dansen.
5. Kandidaat droeg een fluorescerend pak.