Als recruiter heeft Paul Freed de afgelopen 20 jaar 50.000 cv's ontvangen, de meeste waren e-mails. Paul wil met je delen wat echt werkt en wat echt niet. Deze vijf fouten moet je vermijden:
1. Slechte onderwerpregel
"Op zoek naar een goede kans" of "CV" helpt mij de lezer niet te begrijpen wat ik lees. Ik wil context want ik wil weten waarover het gaat. De oplossing, gebruik je onderwerpregel strategisch zoals “sollicitatie naar de vacature van communicatieadviseur (#1234)”.In een oogopslag vertelt dit de baan waarop je solliciteert, een snel overzicht van wat je gedaan hebt en waar je graag wilt werken. Hier vijf correcte voorbeelden van een onderwerpregel
2. Storende bestandsnaam
Het irriteert me als kandidaten hun CV met een nutteloze bestandsnaam (Jan_Janssen_cvV4.02014marketingversion.docx) of met een niet-relevante bestandsnaam (JT CV.docx of resume.docx) opsturen. Nog erger is het wanneer het bestand is opgeslagen in een ongewoon formaat, zoals Pages of InDesign. De oplossing: gebruik (Jan-Janssen-CV-Marketing-Manager.doc) en sla het op als een Word-document of als een PDF. Meer voorbeelden hier om je bestandsnaam optimaal te benutten.
3. Een onpersoonlijke introductie
Het bericht beginnen met een algemene aanhef zoals aan "Personeelszaken" of "Voor wie dit bericht bestemd is" of gewoon de e-mail beginnen zonder een introductie maakt de e-mail spam. De oplossing: gebruik, indien dat mogelijk is, de naam van iemand. We worden allemaal graag aangesproken met onze naam en jij behoort een persoonlijke opmerking over het bedrijf/merk te maken of een kort verhaaltje te schrijven, wat je kan je ook helpen onderscheiden en wat laat zien dat je je huiswerk hebt gedaan.
4. Lange, onsamenhangende, ongedocumenteerde tekst
Meer is niet altijd beter. Medewerkers van personeelszaken lezen geen lange paragrafen. Je hebt maar een paar seconden om de aandacht te vestigen. Als jouw e-mail langdradig is, wordt jouw CV misschien nooit geopend. De oplossing: houd het kort en krachtig (overzicht + samenvatting van de vaardigheden) en plak dit onder de onderwerpregel. Dit toont focus en de inhoud komt overeen met het verhaal in jouw CV.
5. Vermijd call to action
Uit sommige e-mails kun je niet opmaken hoe iemand je kan bereiken of meer over je te weten kan komen. De oplossing: voeg onderaan het bericht je contactgegevens toe (telefoonnummer/e-mailadres/LinkedIn profiel). Als je een relevante online portfolio hebt, kun je deze link ook opnemen (ontwerp/codering/marketing). Daarnaast moet je bericht ook nog het volgende bevatten: Ik besef dat je veel mensen voor deze functie beoordeelt, maar als je graag met mij in contact wilt komen, ben ik flexibel en op een later moment beschikbaar voor een telefoongesprek op donderdag (22.00 tot 15.00 uur) of op vrijdag (08.00 -12.00 uur). Ik ben op het volgende nummer te bereiken 06 12345678 (mobiel). Als een medewerker dan geïnteresseerd is om verder met je te praten of je misschien wil uitnodigen voor een gesprek, maakt dit het veel makkelijker om erachter te komen wanneer je beschikbaar benbeschikbaar bent en het beste nummer om u te bereiken. bent en op welke manier ze je het beste kunnen bereiken.