Het bedenken van een goede domeinnaam voor je bedrijf, klinkt aanvankelijk misschien simpel. Wanneer je dan eenmaal een domeinnaam gaat registeren, dan merk je misschien dat het lastiger is dan je dacht. Een goede domeinnaam moet immers aan verschillende kenmerken voldoen om zoveel mogelijk klanten te bereiken. Met de tips uit dit artikel verzin jij de perfecte domeinnaam voor je bedrijf.
De domeinnaam kort houden
De eerste vuistregel bij een domeinnaam: houd het zo kort mogelijk. Een korte domeinnaam is om twee redenen relevant. Allereerst is een korte domeinnaam gemakkelijk te onthouden, waardoor bezoekers sneller terugkomen. Daarnaast is een korte domeinnaam eenvoudig uit te spreken, waardoor het gemakkelijker wordt om jezelf te profileren op bedrijfsevenementen.
De beste domeinnaam heeft maximaal tien karakters en een kernwoord. Maar we snappen dat dit niet altijd mogelijk is. Als je toch echt een langere domeinnaam nodig hebt, gebruik dan maximaal een zin van drie woorden. Natuurlijk moet je ook eerst de domeinnaam checken, want veel zijn al bezet aangezien er inmiddels miljarden websites op het wereldwijde web te vinden zijn.
Het belang van eenvoud
Eenvoud siert de mens, zegt het spreekwoord, maar dit geldt ook voor domeinnamen. Hoe eenvoudiger de domeinnaam hoe beter. De beste domeinnamen hebben zo min mogelijk lettergrepen. Daarnaast zijn er bepaalde tekens die je sowieso niet in een domeinnaam moet verwerken. Denk bijvoorbeeld aan koppeltekens en het cijfer 0,want die kan verward worden met de letter o. Het is überhaupt niet aan te raden om cijfers te gebruiken en gebruik ook geen accenten.
Eenvoud is om verschillende redenen belangrijk. In de eerste plaats voorkom je daarmee verwarring bij de bezoekers, ook bevordert het de leesbaarheid en mensen zullen minder snel typefouten of spelfouten bij het intypen maken en daardoor krijg je meer bezoekers.
Zoekmachinevriendelijk houden
Je wilt dat je website door de juiste doelgroep gevonden wordt en daarom moet je de domeinnaam zoekmachinevriendelijk maken. Dit doe je door de belangrijkste zoekterm voor je website te gebruiken voor je domeinnaam.
Daardoor krijgen bezoekers al een indruk, voordat ze de website hebben bezocht. Ook begrijpen de algoritmes dan beter waar je bedrijf over gaat en wat je verkoopt of welke diensten je levert. Daarnaast scoor je dan ook hoger op linkpagina’s.
Specifiek zijn
Stel jezelf vooraf ook de vraag wat je precies wilt vertellen en waar je bedrijf voor staat. Dit stelt je namelijk in staat om een doelgerichte domeinnaam te formuleren.
Vraag jezelf ook af welk product je gaat verkopen en/of welke diensten je gaat leveren. Daarnaast moet je rekening houden met je doelgroep en de specifieke toon. Richt je je bijvoorbeeld op klanten in je regio, geheel Nederland of juist internationaal?
Als je een antwoord op al die vragen hebt, dan maakt dit het verzinnen van de domeinnaam een stuk gemakkelijker.