Door:Evelien Gollnau
1.Google exacte woorden:
Plaats dubbele aanhalingstekens rond zoekwoorden om naar exacte woordgroepen te zoeken. Bijvoorbeeld: "vacature management assistent Amsterdam”. Met deze exacte zoekmethode op Google sluit je zoekresultaten die ruis opleveren in je zoekresultaten uit. Als je bijvoorbeeld zoekt naar "Alexander Bell", krijgt je geen pagina's te zien waarop zijn naam wordt geschreven als Alexander G. Bell.
2.Google aangepast zoeken:
Maak gebruik van het zoekvak “aangepast zoeken” ofwel “Google Custom Search” op website pagina’s van potentiële werkgevers. Bedrijven hebben vaak aangepaste zoekvakken op hun webpagina, waardoor je sneller de bedrijfsgegevens kan vinden die je nodig hebt voor de voorbereiding op je sollicitatie.
3.Google Maps:
Gebruik Google Maps om potentiële werkgevers in kaart te brengen. Met een zoekactie, bijvoorbeeld: "softwarebedrijven in de buurt van Venlo" krijg je een overzicht van potentiële werkgevers bij jou in de buurt. Klik op de pinnen die als gevolg van de zoekopdracht verschijnen, hier zie je het adres, website, telefoonnummer & routebeschrijving van het bedrijf.
4.Google Alerts:
Stel Google Alerts in op de hoogte blijven van nieuws in jouw vakgebied, zoals evenementen van potentiële werkgevers, postings van mensen die je wilt volgen, marktontwikkelingen binnen jouw branche, etc. Je kunt aangeven hoe vaak je een melding wil ontvangen als er resultaten worden gevonden. Ga naar: https://www.google.nl/alerts Je kunt zoveel zoekopdrachten opzetten als je wil.
5.Google jezelf!
Zoek jezelf op Google. Welke indruk laat jij achter als werkgevers jou online opzoeken? Vergeet niet om alle vormen, inclusief veel voorkomende spelfouten van je naam te gebruiken.